Koncepcja pracy Przedszkola Nr 7

w Wyszkowie

na lata 2015 – 2021

 

 

Nasze hasło:

(…)Dziecko doskonale bawi się,
ale ta zabawa jest dla niego prawdziwą nauką,
bo uczy się „niechcący”, a zapamiętuje „na zawsze”.

                                                                      Platon

Podstawa prawna

Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

– Konwencji o prawach dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz. U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526),

– Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. u. z 2017 r. poz. 356),

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1658),

-Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r. poz. 1611).

– Ustawie o systemie oświaty z dn. 7. 09. 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z późn. zm.)

– aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i Statucie Przedszkola

 O naszej placówce

Placówka zlokalizowana jest w centrum miasta przy ul. 11 Listopada 50, mieści się w dużym wolnostojącym budynku, otoczonym okazałym ogrodem. W przedszkolu funkcjonuje 11 grup przedszkolnych  do których przyjmowane są dzieci od 3 do 6 lat. Łącznie do placówki uczęszcza 250przedszkolaków. Kadra na dzień 1 września 2020 r. liczy 27 nauczycieli i 26 pracowników administracji i obsługi. Placówka posiada 11 sal dydaktycznych wyposażonych w meble, sprzęt i pomoce dydaktyczne, duże hole, szatnie, sale do zajęć dodatkowych (logopedia, język angielski, kółka zainteresowań lub terapia – w zależności od organizacji pracy na dany rok szkolny) oraz zaplecze sanitarne i administracyjne.

 Cele główne

  • wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości, zmierzające do osiągnięcia stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole,
  • zapewnienie bezpieczeństwa, akceptacji i poszanowania ich praw
  • dawanie możliwości do zorganizowanej i spontanicznej zabawy wynikającej z naturalnej potrzeby dziecka– stawianie na wszechstronny rozwój dzieci poprzez literaturę
  • stwarzanie atmosfery zaufania w środowisku rodzinnym i lokalnym (poprzez cykliczne zajęcia otwarte – „Siedem dni z 7” i wspólne uroczystości, wycieczki, konkursy i pikniki)- ścisła współpraca z rodzicami, specjalistami, poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, rozwój zawodowy nauczycieli, promowanie placówki

Kierunki działań:

  • profesjonalne podejście do dziecka, pełnienie funkcji opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych
  • wspomaganie rodziców w pracy wychowawczej poprzez udzielanie informacji o dziecku i pomocy pedagogicznej

System motywacji dziecka do nabywania zachowań pożądanych

Stosowane nagrody:

– pochwała indywidualna

– pochwała przed całą grupą

– pochwała przed rodzicami

– oklaski

– emblematy

– przydział funkcji

 

Stosowane kary:

– brak nagrody

– upomnienie ustne

– czasowe odebranie przydzielonej funkcji

– chwilowe odsunięcie dziecka od zabawy

– poinformowanie rodziców o zachowaniu

Sposoby diagnozowania osiągnięć dzieci

Grupy starsze

  • przeprowadzenie diagnozy – część jesienna i wiosenna
  • bieżące monitorowanie i dokumentowanie wyników wspomagania rozwoju
  • półroczna ocena realizacji założonych celów i zadań, analiza wniosków do dalszej pracy
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu

Grupy młodsze

  • sprawdzenie wiadomości i umiejętności dzieci na podstawie arkusza obserwacji – część jesienna i wiosenna
  • bieżące wspieranie rozwoju dzieci, praca według indywidualnego programu

Badanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się na podstawie

  • prezentacji dokonań dzieci (występy, konkursy, wystawy)
  • gromadzonych wytworów działalności dziecka
  • kroniki przedszkolnej

 Sposoby informowania rodziców o postępach edukacyjnych dzieci

  • nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i wychowania
  • nauczyciele zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju w sposób przyjęty przez przedszkole
  • informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, diagnostycznych, innych materiałach gromadzonych przez nauczycieli

Sposoby monitorowania osiągnięć nauczycieli

Nauczyciele stosują ewaluację własnej pracy (samoocenę), jak również zostają poddani ocenie przez dyrektora i Radę Rodziców (opinia). Badania osiągnięć nauczycieli dokonuje się na podstawie:

  • ankiet
  • rozmów z nauczycielami, rodzicami
  • hospitacji
  • obserwacji prezentowanych przez dzieci umiejętności, wiedzy i postaw
  • arkuszy ocen pracy nauczyciela i samooceny nauczyciela
  • innych dokumentów obrazujących pracę nauczyciela

Wyniki badań osiągnięć dzieci, nauczycieli, jak również ocena jakości pracy przedszkola omawiane są na Radach Pedagogicznych analityczno – oceniających odbywających się co pół roku.

Model absolwenta przedszkola

Wychowanek naszego przedszkola:

  • odnosi sukcesy i radzi sobie z trudnościami
  • jest aktywny, dociekliwy i ambitny, otwarty, twórczy, komunikatywny
  • rozumie świat i wartości w nim nagromadzone
  • dba o swoje zdrowie i sprawność fizyczną
  • posiada wiedzę i umiejętności pozwalające mu sprostać wymaganiom stawianym w szkole podstawowej i dorosłym życiu
  • dostrzega i szanuje potrzeby innych

Sposoby współpracy organizowanej w przedszkolu

Sposoby współpracy z rodziną dziecka:

  • przekazywanie rodzicom rzetelnej informacji na temat postępów dziecka, jego zachowania i przyczyn ewentualnych niepowodzeń
  • informowanie rodziców o sposobach i możliwości uzyskania pomocy psychologiczno – pedagogicznej i innej
  • włączanie rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na rzecz przedszkola
  • szerzenie wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka

Sposoby współpracy ze środowiskiem lokalnym:

  • podtrzymywanie tradycji organizowania imprez o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej
  • współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Szkołą Podstawową nr 1, Policją, Strażą Pożarną, Miejsko – Gminną Biblioteką Publiczną, Domem Kultury – Hutnik, innymi przedszkolami, władzami samorządowymi itp.
  • włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne, konkursy oraz udział w niektórych imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym, a także w akcjach charytatywnych

 Wykaz realizowanych w przedszkolu programów

  • „Od przedszkolaka do pierwszaka” Iwona Broda
  • „Program adaptacyjny”
  • Program profilaktyczno-terapeutyczny- program własny nauczycielek: Magdalena Łyszkowska,  Edyta Bajor- Nizińska
  • Logosensoryka dla smyka
  • Uczymy dzieci programować- kodowanie na dywanie
  • Las, dwa, trzy matematyczne przygody wśród przyrody K. Urbaniak

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.

Opracowana została przez zespół w składzie: Katarzyna Wojtaszek, Renata Nowak, Dorota Świderek, Małgorzata Sabak, Dorota Prewęcka, Elżbieta Drózd, Katarzyna Rosińska, Dorota Ogrodnik, Małgorzata Penkul we współpracy z Radą Rodziców.


Accessibility