16.04.2021- piątek 

1. Muzyczna gimnastyka :

2. „Cztery pory roku z mamą i tatą” – opowieść ruchowa z elementami ćwiczeń ortofonicznych.

Mama z tatą mają zawsze ciekawe pomysły na zabawę. ……..(imię dziecka) bawi się wspaniale z rodzicami przez cały rok. Wiosną sadzą kwiaty w ogrodzie. Podlewają je, pielęgnują i obserwują, jak rosną (kucając, dzieci przechodzą do pozycji stojącej). Często jeżdżą na rowerach po parku (leżą na plecach i ruszają naprzemiennie nogami). Mama uwielbia śpiew ptaków. Rozglądają się więc uważnie (siedząc, poruszają głową w prawo i w lewo) i nasłuchują ich śpiewu…(mówią: „ćwir, ćwir, ćwir”). W lecie, kiedy jest ciepło, wyjeżdżają nad jezioro. Tata świetnie pływa i uczy tego ………(imię dziecka) (poruszają ramionami naprzemiennie do przodu i do tyłu). Jest przy tym zawsze dużo zabawy… (mówią: „plusk, plusk, plusk”). Jesienią całą rodziną wybierają się na długie spacery po lesie (maszerują w różnych kierunkach). Zbierają wtedy grzyby (wykonują skłony z prawej i z lewej strony) i obserwują kolorowe liście na drzewach. Liście leżące na trawie, tak przyjemnie szeleszczą podczas spaceru… (wypowiadają na wydechu: „szyyy”). Zimą razem często chodzą na lodowisko (naśladują jazdę na łyżwach). Czasem jeżdżą na nartach (balansują ciałem i poruszają rękami jak przy jeździe na nartach). Śnieg podczas mrozu skrzypi pod nogami (tupią i mówią: „skrzypu, skrzyp”). Kiedy po aktywnym dniu ……….(imię dziecka) kładzie się do łóżka (leżą na plecach), chętnie wspomina zabawy z mama i tatą, i szybko zasypia… (głębokie wdechy i wydechy).

.. 
Źródło: Bliżej Przedszkola: Vademecum przedszkolnych zabaw. Wiosna. Kraków 2020, s.183

3. „Plakat do mojego ulubionego filmu”- zabawa plastyczna.
Potrzebujesz: kartki formatu A3, kredki pastele, ołówki, mazaki. Dzieci rysują postacie ze swojego ulubionego filmu. Rodzic może pomóc w napisaniu nazwy filmu na kartce.


15.04.2021- czwartek

,,F jak farby” – słuchanie opowiadania ,,Trzy farby Piotrusia” H. Zdzitowieckiej

 

Było ich trzy: czerwona, niebieska i żółta. Każda leżała w osobnej porcelanowej miseczce.

„Farby”! – ucieszył się Piotruś i zaraz zabrał się do malowania obrazka.

Narysował domek i dwa drzewka po obu stronach. Nabrał czerwonej farby na pędzelek i pomalował nią dach domku. Potem opłukał pędzelek w wodzie i umoczył go w farbie niebieskiej. Przesunął nim kilka razy ponad domkiem.

„Moje niebo jest niebieskie jak prawdziwe – pomyślał – teraz trzeba pomalować drzewa i trawę”.

Ba, ale jak zrobić trawę, kiedy nie ma zielonej farby?

Piotruś pomyślał chwilę.

„Już wiem, zrobię jesień, bo w jesieni trawa jest żółta i liście na drzewach też…”

Machnął pędzlem z takim rozmachem, że zajechał aż na brzeg nieba błękitniejącego za drzewem. Niebieska farba na drzewie był jeszcze mokra i połączyła się z żółtą.

Piotruś chciał ratować zamazujący się obrazek, gdy zobaczył, że z pomieszanych farb żółtej i niebieskiej zrobiła się – zielona!

– Mam zieloną farbę! – ucieszył się – Już teraz mogę namalować trawę i listki na drzewie! A żółtą?… Żółtą pomaluje słońce i dmuchawce kwitnące na trawie!

Z zapałem mieszał obie farby, gdy nowa myśl przyszła mu do głowy:

„A gdyby tak połączyć czerwoną z niebieską albo żółtą?”

Za chwilę na obrazku kwitły już ciemnoliliowe fiołki, a drzewa wychylały się zza pomarańczowego płotka.

Potem Piotruś przekonał się jeszcze, że kiedy się weźmie trochę więcej wody, to farby są bledsze i można tą samą niebieską malować i niebo, i chabry, i niezapominajki. A znowu czerwona, jak ją dobrze z wodą rozmiesza, zastąpi różową i można nią pomalować policzki dziewczynki stojącej przed domem.

Nie spodziewał się Piotruś, że jego trzy farby dadzą mu tyle różnych kolorów.

Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania:

  • Iloma farbami zaczął Piotruś malować swój rysunek?
  • Dlaczego nie mógł namalować trawy i drzewek?
  • Skąd wziął zieloną farbę?
  • W jaki sposób Piotruś uzyskał inne kolory?

Kolorowe F – malowanie litery F (potrzebujemy podstawowe kolory farb, pędzel, tekturkę do mieszania, szablon litery F):

Dziecko otrzymuje podstawowe barwy (żółtą, czerwoną i niebieską) – miesza je według instrukcji rodzica (żółtą z czerwoną, niebieską z czerwoną, żółtą z niebieską) – nazywa nowo powstałe barwy. Otrzymuje szablon litery F, który wypełnia wybranym kolorem za pomocą palców.

Szablon litery F       Serwis Deptuch      kliknij i pobierz

,,Popcorn” – wysłuchiwanie głoski f na początku słowa:

Dzieci zamieniają się w ziarenka kukurydzy i kucają na podłodze. Rodzic wypowiada pojedynczo różne słowa, np.: okno, fasola, auto, fotel, fontanna, ryba, foka, fajka, burak, fala, fortepian, farby…- dziecko słysząc głoskę f w podanym przez rodzica słowie – wyskakuje w górę jak popcorn.

Praca w Zeszycie Grafomotorycznym str. 61 – dziecko rysuje obrazek po kropkach i po śladzie.


14.04.2021- środa 

„Matematyka malowana porami roku” – praca plastyczna. 

          

    ,,Wiosenne drzewo” – wycinanka z papieru

…..

Art project for kids - paper cut tree on art paper. Paper Cutting, Techno, Projekty Artystyczne, Spring, Dzieci, Listy

Przygotuj:

         * papier kolorowy (wycinanki) lub blok kolorowy rysunkowy-posłuży jako tło,

         * brązową kartkę z bloku rysunkowego lub ciemny kartonu,

         * kawałek gładkiej bibuły/chusteczki higieniczne,

         * ścinki papieru kolorowego,

         * nożyczki,

         * klej,

         * flamastry, kredki.

..

    Wykonanie:

  • Przygotuj kartkę z papieru kolorowego lub bloku rysunkowego jako tło do pracy plastycznej.
  • Wytnij kilka pasków brązowej kartki z bloku rysunkowego lub ciemnego kartonu i ułóż z nich kształt drzewa (pień i gałęzie).
  • Wytnij kilka liści z zielonego papieru i przyklej.
  • Pognieć bibułę lub chusteczki higieniczne tworząc nieregularne kształty. Przyklej je w wybranych miejscach na drzewie.
  • Ponacinaj pasek zielonej kartki z papieru kolorowego (wycinanki) lub bloku rysunkowego i przyklej jako trawę.
  • Dorysuj flamastrami/kredkami motyle,ptaki,kwiaty,biedronki itp…

Swoją pracę możesz przynieść do przedszkola 😊

Powodzenia!

..

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ,,Artystyczne przedszkolaki”- kształtowanie właściwej postawy ciała, rozwijanie wielu grup mięśniowych.

Pomoce: bębenek, dowolna muzyka, wstążka gimnastyczna/bibuła, lina gimnastyczna/taśma malarska.

Część wstępna

-,,Obrazy ruchem malowane”-zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko porusza się w rytm bębenka: biegiem, marszem lub w podskokach. Na mocne uderzenie w instrument tworzy żywy obraz na temat podany przez rodzica, np.: ,,Na wiosennej łące”, ,,Latem na plaży”, ,,Pomagam mamie”.Rodzic może zaproponować wymyślanie tytułów przez dziecko. Zabawę powtórzyć kilka razy.

-,,Poza”–ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśniowe. Dziecko na uderzenie w bębenek przyjmuje różne pozy według własnych pomysłów: wykonuje skłony, przysiady, stoi na jednej nodze itp. Za każdym razem zmiana pozy następuje po uderzeniu w bębenek. Przyjęta poza trwa kilka sekund, wtedy dziecko nie rusza się. Zabawa trwa 1-2 minuty.

Część główna

-,,Eksponaty w muzeum”–zabawa równoważna. Uczestnicy zabawy ćwiczą w parach. Rodzic jest kustoszem muzeum i tworzy wystawę z eksponatów. Dziecko przyjmuje rolę posągu, rzeźby lub innego przedmiotu znajdującego się w muzeum. Kustosz ustawia swój eksponat, wymyśla pozycję, ustawia ręce, nogi, głowę. Po chwili następuje zmiana ról. Zabawę powtarzamy kilka razy.

-,,Koncert muzyczny”–ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu, opiera głowę na dłoniach, złożonych jedna na drugiej. Rodzic podaje hasło ,,Koncert” – dziecko unosi głowę i ramiona nad podłogą. Dłońmi stuka przed sobą o podłogę – naśladuje granie na bębenku. Po chwili wraca do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtórz 6–8 razy.

-,,Balet i inne tańce”-ćwiczenie ze wstążką gimnastyczną /bibułą w rytm muzyki. Rodzic rozdaje kolorową wstążkę i włącza muzykę. Dziecko porusza się w rytm muzyki–tańczy własny układ ze wstążką. Wykonuje obszerne ruchy ramionami, krążenia, wymachy, ruchy rąk w nadgarstkach itp. Rodzic może ćwiczyć z dzieckiem. Zabawa trwa 2–3 minuty.

Część końcowa

– ,,Linoskoczek”–ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Uczestnicy zabawy kolejno jedno za drugim przechodzą po linie gimnastycznej / taśmie malarskiej. Stawiają stopa przed stopą tak, aby jak największą jej powierzchnią dotknąć liny / skakanki. Zabawę powtarzamy kilka razy.

-,,Nasze przedstawienie”–ruchowa interpretacja znanej dziecku piosenki lub utworu muzycznego.

Źródło: Przewodnik metodyczny Planeta dzieci. Pięciolatek, cz.4, WSiP


13.04.2021- wtorek

1. „Matematyka ukryta w bajkach i literaturze dla dzieci” – zabawa matematyczna na podstawie opowiadania „Odwiedziny u cioci Klementyny”.

Dziecko uważnie słucha tekstu:

Dawno, temu w małej chatce na skraju lasu mieszkali brat i siostra. Brat miał
na imię Jaś, a siostra Małgosia. Pewnego dnia mama wysłała dzieci w odwiedziny do
chorej cioci, która mieszkała nad rzeką za lasem. Ciocia mieszkała w dużym domu,
w którym było 3 pokoje, 2 łazienki, olbrzymia kuchnia, gabinet wujka,
garderoba, spiżarnia i kotłownia. Ile pomieszczeń było w domu cioci?
Idąc do cioci dzieci spotkały 3 sarenki stojące na polanie, 2 fikające zajączki,
wiewiórkę siedzącą przy dziupli na drzewie, 2 jeżyki zwijające się w kulkę i liska
chytruska z rudą kitką. Ile zwierzątek spotkały dzieci?
Ciocia przygotowała dla dzieci niespodziankę w postaci słodkiego poczęstunku. Na
podwieczorek dzieci zjadły 2 pączki, 2 kawałki słodkiej szarlotki i 4 ciasteczka
maślane. Ile razem dzieci zjadły słodyczy na podwieczorek?
Do ciasteczek i słodkości dzieci wypiły czajniczek gorącej herbatki z cytryną.
W drodze powrotnej do domu Jaś I Małgosia napotkali mnóstwo leśnych grzybów.
Chłopiec zebrał 2 maślaki, 1 prawdziwka i 5 muchomorów, a dziewczynka zebrała
2 podgrzybki i 2 piękne borowiki. Ile grzybów nadawało się do jedzenia?
Z przyniesionych przez dzieci grzybów mama ugotowała pyszną zupę, którą podała na
kolację. To był dla Jasia I Małgosi bardzo wyczerpujący dzień. Rodzeństwo po kolacji
i wysłuchaniu czytanej przez mamę bajki bardzo szybko zasnęło w swoich łóżeczkach.
Opracowanie:
Monika Badur
Aneta Jagieło
Agnieszka Mroczek 

Następnie, z pomocą rodzica, rozwiązuje zadania matematyczne, do których dane napisane są w tekście pogrubionym drukiem. Podczas dodawania dziecko może pomagać sobie, licząc na palcach lub wykorzystując liczmany (np.: klocki, patyczki itp.)

2. „Kącik naszych emocji”
Rodzic przygotowuje 2 pudełka: „radości” i „złości” (mogą być pojemniki lub duże słoje). Dziecko rysuje z czego się cieszy bądź co je zezłościło i umieszcza w odpowiednim pudełku. Przy okazji można porozmawiać z dzieckiem o emocjach i akceptowalnych formach ich przeżywania (jak „poprawnie” się cieszymy, złościmy czy smucimy).


12.04.2021- poniedziałek 

W świecie kultury 

1. ,,Kulturalny wieczór”- rodzic czyta opowiadanie, a następnie rozmawia z dzieckiem o kulturze na podstawie przeczytanego tekstu.

„Kulturalny wieczór”

Maciejka Mazan

– Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się

nudzić.

– No trudno – powiedział. – A w co?

– W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim

narzeczonym.

– Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

– I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

– A będzie tort czekoladowy? – spytał.

– Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.

Więc Jacuś niechętnie wrócił.

– A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

– Dlaczego? – jęknął Jacuś.

– Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i poszedł z nią do stolika.

– I co teraz? – spytał.

– Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

– A ja… – zaczął Jacuś.

– I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

– A ja poproszę tort czekoladowy…

– Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.

– Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.

– Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.

– Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

– Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

– Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

– Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.

Bobek zrobił wielkie oczy.

– Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

– Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.

Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.

– No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

– Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

– O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

– A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.

– No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.

A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

– Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

– Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś

zabiera mu tort, nawet na niby!

– Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.

– Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

– To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz,

co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki

kulturalny wieczór!

I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa

się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”

istnieje jeszcze słowo „przepraszam”…

  • W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?
  • Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?
  • Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny?
  • Co zrobił na koniec Jacuś?

2. Posłuchaj piosenki o magicznych słowach – „Proszę, dziękuję, przepraszam” – Świat Lolo

3. .,,Magiczne słowa”- rodzic przedstawia sytuacje, a dziecko określa jakich kulturalnych magicznych słów należy użyć.

Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?

Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?

Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?

Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?”

Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkami ?

Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?

Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?


09.04.2021- piątek 

LOGORYTMIKA: 

  • „Żaby na łące”-  zabawy usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych oraz ustawianie  prawidłowej emisji głosu

Dziecko zamienia się w wesołą żabkę na łące, która rozmawia tylko w żabim języku:

– gdy skacze, kumka: kum, kum, kum ( ściąga usta w dzióbek)

– gdy kuca, rechocze: rech, rech, rech ( szeroko otwiera buzię)

– gdy szykuje się do wieczornego koncertu, skrzeczy: uuuuaaaa (układa usta w dzióbek i rozszerza)

Podczas wieczornego koncertu włączamy znaną melodię, a dziecko śpiewa ją po żabiemu.

Źródło: Malkiewicz M., Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków

  • „ Żabia orkiestra” – Zabawa słuchowa, dźwiękonaśladowcza

Do tej zabawy potrzebny będzie instrument. Świetnie sprawdzą się rzeczy, które macie w kuchni np. łyżka i pokrywka od garnka-wszystko co wydaje dźwięk.

Rodzic prosi dziecko, aby zamieniło się w żabę i posłuchało dźwięków, w tym samym czasie uderza w instrument. Zadaniem dziecka jest naśladować odgłos żaby tyle razy, ile dźwięków usłyszało np. dorosły 2 razy uderza w instrument, dziecko- naśladuje żabę 2 razy kumkając-„kum, kum”

Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie, zmieniając szybkość uderzeń.  Następnie zamieniamy się rolami. Dziecko wystukuje dźwięk, rodzic naśladuje odgłosy.

  • „ Żabia gimnastyka buzi i języka”-  Żabki stroją miny, wykonują ćwiczenia warg, języka, policzków oraz ćwiczenia oddechowe. Przyłącz się do zabawy!

Żabi piotruś

Możesz również wydrukować karty i zagrać w tradycyjną grę karcianą „Piotruś” z zastosowaniem klasycznych zasad gry lub „Memory” i ćwiczyć swoją pamięć. Szukaj par takich samych żabek i wykonuj ćwiczenia buzi i języka.

Źródło: logopestka.pl

  • Praca w zeszycie grafomotorycznym str. 58 – ćwiczenia grafomotoryczne kodowanie i dekodowanie. 

Dokończ kolorowanie palm wielkanocnych: pierwszej z lewej strony zgodnie ze wzorem, drugiej z lewej według kodu.


08.04.2021- czwartek

Przyjęcie dla lalek i misiów – nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna wg metody E. Gruszczyk-Kolczyńskiej.

  • Ustalcie wspólnie liczbę gości (mogą to być domownicy/misie/lalki itp.) oraz czym ich podejmiecie np. każdy gość dostanie po trzy ciasteczka i po cztery cukierki (ciastka – klocki, cukierki – guziki).
  • Przyszykujcie stół, krzesła, wszystko to co potrzebne jest do nakrycia świątecznego stołu.
  • Waszym zadaniem jest nakryć tak aby wszystkie osoby miały swoją zastawę (talerz, sztućce, szklankę, serwetkę).
  • Załóż dziecku na lewą rękę frotkę ( lub bransoletkę/wstążkę) by wiedziało, z której strony położyć sztućce.
  • Przeliczcie poszczególne elementy, wskażcie czego jest mniej, a czego więcej.
  • Niech dzieci podadzą liczbę swoich gości oraz liczbę przygotowanych dla nich słodyczy, np.:

Przy naszym stoliku siedzą cztery misie.”
„Dostaną po trzy ciastka. Przygotowaliśmy dwanaście ciastek.”
„Dostaną też po dwa cukierki. Tu jest osiem cukierków.”

Karty Pracy cz. 3, str. 48 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności wycinania nożyczkami.

Dzieci wycinają fragmenty obrazka ze s. 51 i naklejają je we właściwe miejsca. Dokańczają ozdabianie obrusu. 

Udanej  zabawy!  


07.04.2021- środa

„Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…”- zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych.

Domownicy siadają na dywanie w małym kółku. Rodzic trzyma jajko. Podaje je w prawą stronę i mówi wyliczankę: ,, jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – jajko krąży dopóki wyliczanka się nie skończy. Ten, kto ma w ręku jajko odpowiada na pytanie, np.:

  • O jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
  • Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
  • Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?
  • Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
  • Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
  • Co bierzemy ze sobą do kościoła w Wielką Sobotę?
  • Jakie produkty wkładamy do święconki?
  • Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?

Jak dziecko odpowie dobrze, wówczas jajko idzie dalej i wszyscy mówią wyliczankę. Jeżeli dziecko nie zna odpowiedzi, to inni mu pomagają, a ono daje fant, który musi na koniec zabawy wykupić.

Karty Pracy cz. 3, str. 46 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych.

Dzieci skreślają produkty, z których nie zostały zrobione potrawy. Dzielą nazwy potraw na sylaby i kolorują właściwą liczbę kwadratów. Znajdują i podają po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.

Karty Pracy cz. 3, str. 47

Dzieci uzupełniają obrazki nalepkami. Mówią, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie kolorują pola zgodnie z kodem.


06.04.2021-wtorek

,,Międzynarodowy Dzień Sportu” – rozmowa dotycząca wpływuuprawiania sportu na zdrowie człowieka, ćwiczenia gimnastyczne.

,,Międzynarodowy Dzień Sportu”- to ogólnopolska akcja społeczna popularyzująca sport i zdrowie. Wspólnie z Rodzicami porozmawiajcie o tym dlaczego i czy warto uprawiać sport, a może macie ulubione swoje dyscypliny sportowe?

,,Ostrożnie jak z jajkiem” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Pomoce: jajka styropianowe / małe piłeczki, koszyk, tamburyn.

Część wstępna

– ,,W miękkim gniazdku” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko swobodnie biega. Na hasło: Pisanki! – przyjmuje określoną pozycję, układa się w leżeniu przodem, a następnie turla się po podłodze. Na hasło: Gniazdko! – przyjmuje pozycję siadu skrzyżnego ( plecy wyprostowane, ramiona w skrzydełka). Zabawę powtórz kilka razy.

– ,,Jajko” – ćwiczenie uruchamiające duże grupy mięśni. Dziecko maszeruje w rytm tamburyna, ostrożnie omija jajka rozłożone na podłodze. Na mocne uderzenie w instrument i przerwę w muzyce, wykonuje klęk podparty obok jajka. Podnosi jajko jedną ręką, bokiem, w górę, odkłada, potem unosi jajko drugą ręką, odkłada. Zadanie powtórz kilka razy.

Część główna

– ,,Wędrująca pisanka” – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Do tego ćwiczenia zaproś mamę/ tatę /rodzeństwo. Stańcie w parach tyłem do siebie w odległości jednego kroku, w niewielkim rozkroku. Na umowne hasło przekażcie sobie pisanki dołem – między nogami, wykonując  skłon tułowia w przód. Następnie podajcie pisanki górą – nad głowami, wykonując wyprost tułowia. Ćwiczenie powtórzcie 6 -8 razy.

– ,,Ostrożnie jak z jajkiem” – ćwiczenie mięśni brzucha. Uczestnicy zabawy siedzą w siadzie płaskim, ręce mają oparte z tyłu na podłodze. Układają jajko po jednej ze stron, a następnie unoszą wyprostowane nogi nad podłogą i przenoszą je nad jajkiem, tak aby go nie dotknąć. Ćwiczenie powtórzcie 6 -8 razy.

– ,,Wyścig do koszyka” – zabawa z toczeniem i turlaniem. Turlanie jajek w kierunku koszyka, w taki sposób, aby znalazły się one jak najbliżej koszyka. Zabawę można przeprowadzić, wprowadzając element rywalizacji.

– ,,Uciekające pisanki” – rzuty do celu. Uczestnicy rzucają jajkami do celu, do koszyka, z różnych miejsc. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Przy dużej liczbie uczestników, można podzielić grupę na dwa zespoły.

Część końcowa

– ,,Świąteczny masażyk relaksacyjny” – ćwiczenie przeciw płaskostopiu. Jajko ułożyć  pod stopą, a następnie toczyć kilka razy w przód i w tył – naprzemiennie raz prawą, raz lewą nogą.

Marsz – ćwiczenie uspakajające. Marsz z wysokim unoszeniem kolan, za każdym razem przekładać pod kolanem jajka do drugiej ręki. Po skończonej zabawie, odłożyć jajka do koszyka.

Źródło: Przewodnik metodyczny Planeta dzieci. Pięciolatek cz.3, WSiP

,,Gimnastyka” przy piosence ,,Głowa Ramiona Kolana Pięty”

Głowa, ramiona, kolana pięty.

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty.

Oczy, uszy, usta, nos.

Głowa, ramiona, kolana pięty.

Kolana, pięty, kolana, pięty.

Głowa, ramiona, kolana, pięty.

Oczy, uszy, usta, nos.

Źródło: YoTube


2.04.2021- piątek 

„Śmigus – dyngus” – osłuchanie z piosenką.

Źródło: youtube

„Śmigus – dyngus”
Sł. U. Piotrowska, muz. M. Melnicka – Sypko

W Poniedziałek Wielkanocny
poganiał wiatr chmurki,
By zrosiły ciepłym deszczem
Zajączka i kurki.
W trawie schował się zajączek,
a kurki w kurniku.
Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,
Wietrzyku psotniku?

Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.
Śmigus z lewa, dyngus z prawa.
Chociaż w butach chlupie woda,
chować się po kątach szkoda.
Chociaż w butach chlupie woda,
chować się po kątach szkoda.

Wiadro z wodą wziął zajączek,
a kurki – dzbanuszek.
Chlust na wietrzyk, a on woła:
– Już myć się nie muszę.
Przez okienko widział wszystko
cukrowy baranek:
– Oj, nie będę dynguśnikiem,
bo w domu zostanę!

Ref.: Śmigus-dyngus…

Zabawa ruchowa przy piosence.
Podczas zwrotki dziecko tańczy według własnego pomysłu. W trakcie refrenu, na słowa „śmigus – dyngus to zabawa” wykonuje obrót, „śmigus z lewa” porusza się w lewą stronę krokiem dostawnym, „śmigus z prawa” – w prawą stronę krokiem dostawnym, a następnie naśladuje chlapanie butami w kałuży – zgodnie z rytmem słyszanej muzyki.

Ćwiczenia w zeszycie grafomotorycznym, str. 57
Dziecko dobiera pasujące rysunki, łączy je liniami i koloruje obrazki.

Karta pracy cz. 3, str. 44
Dziecko znajduje 10 różnic między obrazkami i otacza je pętlami na górnym obrazku.

„Międzynarodowy Dzień Książki Dla Dzieci”
Wspólnie z rodzicami lub z rodzeństwem wymyślcie przygody wielkanocnego kurczaczka lub baranka albo zajączka. Następnie zilustrujcie te przygody w formie rysunków wykonanych dowolną techniką.

Życzymy spokojnych i zdrowych Świąt Wielkanocnych!


1.04.2021- czwartek 

„Zbieramy jajka”

Do tej zabawy zaproście rodziców bądź rodzeństwo. Rodzic (pod nieobecność dziecka) rozkłada po pokoju piłeczki/kulki zrobione z kartek lub jeśli macie plastikowe jajka. Zadaniem dziecka jest odszukanie ich i włożenie do koszyczka zanim rodzic policzy do 10. Następnie role się odwracają i to dziecko chowa jajka a rodzic ich szuka.  

,,Mama kura i kurczątko- zabawa z kodowaniem”

Do tej zabawy potrzebna nam będzie plansza do kodowania, figury geometryczne, rysunek kury i kurczątka. Możesz skorzystać z gotowych wzorów bądź narysować je sam.

kura i kurczaczek- kodowanie

W wybranym przez siebie miejscu na planszy umieść kurę oraz kurczątko. Na pozostałych miejscach ułóż figury geometryczne.

Na drugiej kartce narysuj zakodowaną drogę jaką musi pokonać kurczaczek aby dostać się do kury. Do zabawy możesz zaprosić rodziców lub rodzeństwo. Wymieńcie się kartkami i sprawcie jaką drogą oni zaprowadzili kurczaczka do jego mamy. 

Praca w kartach pracy cz. 3 str. 43:

Narysuj zajączki wielkanocne po śladzie. Pokoloruj na dole tyle zajączków ile jest wskazanych figur.


31.03.2021- środa

Pomagamy pani- słuchanie opowiadania i rozmowa na jego temat. 

” Pomagamy pani”- Iwona Salach

– W przedszkolu jest wiele do zrobienia- powiedziała pani i rozejrzała się po sali. – Będę musiała umyć klocki- dodała.

– A czy ja mogę pomóc? – zapytał Piotruś.

– Potrafisz? – pani uśmiechnęła się.

– Nie wiem…- odpowiedział chłopiec.

Widząc jego smutną minę, pani powiedziała:

– Oczywiście. Możesz mi pomóc , w ten sposób szybciej skończę pracę.

Piotruś był bardzo zadowolony, że może pomóc pani Hani.

– I ja…, i ja – zawołało jeszcze kilkoro dzieci.

– Dobrze – uradowała się pani. – Wy umyjcie klocki, a ja przebiorę lalki w cieplejsze ubranka.

– Ja tak lubię ubierać lalki!- zawołała Basia.

– Mogę ci pomóc – dodała Ania.

– Dobrze – powiedziała pani- Przygotuję ubranka i możecie zabrać się do pracy. A ja pozdejmuję klocki z półek i zetrę kurze.

Pani Hania nie zdążyła podejść do półek, gdy odezwał się Kubuś:

– W domu moja mama zdejmuje zabawki, a ja wycieram kurze.

– Chcesz mi pomóc? – zapytała pani.

– Bardzo – odpowiedział dumnie chłopiec.

– Oto twoja ściereczka – i pani podeszła do półek.

Wszyscy zabrali się raźno do pracy. Po pewnym czasie w sali zapanował porządek: klocki były czyste, lalki cieplutko ubrane, a kurze z półek za sprawą Kubusiowej ściereczki – zniknęły. Pani uśmiechnęła się do dzieci:

– Bardzo mi dzisiaj pomogliście, bez was sprzątałabym o wiele dłużej. Powiem waszym rodzicom, jakich mam dzielnych pomocników.

Dzieci były zadowolone i bardzo dumne z pochwały.

  • Po wysłuchaniu opowiadania dziecko wymienia bohaterów i opowiada kolejne zdarzenia. Rodzic zadaje pytania:
  • Co chciała zrobić pani?
  • Kto jej w tym pomagał?
  • Co robiły dzieci?
  • Dlaczego robimy świąteczne porządki?

Zastanówcie się w jaki sposób wy możecie pomóc rodzicom w świątecznych porządkach.

Praca w kartach pracy 3 str. 42:

Pokoloruj na pisankach obrazki i podaj ich nazwy. Powiedz, jakimi głoskami zaczynają się te wyrazy. Otocz pętami właściwe litery.

„ Wielkanocne kartki”- praca plastyczna 

Do wykonania tego zadania potrzebne będą: kolorowe kartki A4, nożyczki, klej, szablon jajek, kredki, ozdoby.

Odrysuj na kolorowym papierze jajka w różnym rozmiarze, wytnij je, ozdób i przyklej na kartce według swojego pomysłu. Poproś rodziców aby pomogli Ci napisać na środku świąteczne życzenia. Jeżeli jest to możliwe wyślij swoją kartkę do najbliższych. 

szablon jajek


30.03.2021- wtorek

„Spacer języczka” – poproś dziecko aby język przywitał się z policzkami, raz dotyka lewego, a raz prawego policzka. Język wita się z podniebieniem, dotyka go i wraca na miejsce. Następnie język wychodzi na spacer i wita się z wargami, raz z wargą górną, a raz z dolną. Na końcu język stara się przywitać z nosem i brodą. Raz wita się z brodą, a raz z nosem.

Zapytaj dziecka jaką literką rozpoczyna się wyraz „język”.
Pokaż dziecku poniższą grafikę. Daj szansę odgadnąć, jaka to literka.

Kiedy razem ustalicie, że jest to litera „J” powiedzcie co wam przypomina swoim kształtem. Możecie wspólnie zbudować ją z klocków. 

  • Podzielcie słowo: JĘZYK na sylaby. Ile ich jest? Ustawcie tyle klocków ile jest sylab.
  • Gdzie występuje „J” w słowie JĘZYK? – na pierwszym miejscu.
  • Podziel wyraz na głoski: J-Ę-Z-Y-K.
  • Ile głosek ma wyraz JĘZYK? Ustawcie tyle klocków ile jest głosek.
  • Zapiszcie swoje imiona na kartkach, poszukajcie w nich literki „J/j”. Osoba, której imię zaczyna się literą „J” np. Julia/Jakub zostaje królową/królem. Dziecko, które w swoim imieniu ma małą literkę „j” np. Kaja/Kajtek zostaje księżniczką/księciem. Dzieci te otrzymują korony, na których zapisane jest ich imię. 

….

Praca w KP3.36 –zapytaj dziecka, które jajko zniosła przepiórka. Znajdźcie i narysujcie drogę przepiórki do jajka – wyznaczają ją obrazki, których nazwa zaczyna się głoską „j” (jabłko, jeż, jaszczurka, jamnik, jeleń).


29.03.2021 – poniedziałek

Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego ,,Wielkanoc”:

źródło: YouTube

,,Co pasuje do Świąt Wielkanocnych?” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przygotowuje przedmioty związane ze Świętami Wielkanocnymi, np.: baranka, koszyczek, palmę wielkanocną, pisankę… itp., miesza je z innymi przedmiotami, które nie kojarzą się z tymi świętami. Zadaniem dziecka jest wyszukać te, które związane są z Wielkanocą i wytłumaczyć swój wybór.

Praca w Kartach Pracy cz. 3 str. 40 i 41:

Dzieci opowiadają o tym, co dzieje się na ilustracji, co mogą czuć dzieci i dorośli, gdy spędzają czas z najbliższymi. Następnie znajdują i liczą na ilustracji elementy pokazane z prawej strony, rysują w ramce odpowiednią liczbę kresek.

,,Wędrujące jajko” – zabawa zręcznościowa.

Do zabawy potrzebne nam będą 2 ugotowane jajka i 2 łyżki, a także brat, siostra lub rodzic. Na łyżce umieszczamy ugotowane jajko. Pokonujemy, jak najszybciej wyznaczony tor. Wygrywa ten, kto pokona tor najszybciej i nie upuści jajka.

Miłej zabawy!


Upoważnienie do jednorazowego odbioru dziecka z przedszkola

Zgoda na udział w projekcie „Z Kodusiem wśród świata matematyki, przyrody, języka i muzyki”: