28.01.2022r. (piątek)

„ Piramida zdrowia” – praca plastyczno – techniczna z wykorzystaniem gazetek promocyjnych w oparciu o wiersz „Dla każdego coś zdrowego” Stanisława Karaszewskiego.

Rodzic czyta dziecku tekst S. Karaszewskiego, omawia jego treść, pyta:

– Jak należy jeść, by odżywiać się zdrowo, jakie pieczywo, co położyć na kanapkę oprócz wędliny?

– Z czego powinna się składać dieta oprócz klusek i kotleta?

– Kiedy człowiek będzie piękny i gładki?

– Co jest zdrowsze: potrawy gotowane czy smażone?

– Co zawierała wyliczanka?

– Które białko jest najzdrowsze?

– Kto skraca sobie życie?

– Które tłuszcze są zdrowsze?

 

„ Dla każdego coś zdrowego”
Stanisław Karaszewski


„Jeśli chcesz się żywić zdrowo, jadaj zawsze kolorowo!
Jedz owoce i jarzyny, to najlepsze witaminy!
Jedz razowce z grubym ziarnem, zdrowe jest pieczywo czarne!
Na kanapkę, prócz wędliny, połóż listek zieleniny!
I kapusta, i sałata, w witaminy jest bogata!
Oprócz klusek i kotleta niech się z jarzyn składa dieta!
Jedz surówki i sałatki, będziesz za to piękny, gładki!
Gotowane lub duszone zawsze zdrowsze niż smażone!
Mleko, jogurt, ser, maślanka – to jest twoja wyliczanka.
Chude mięso, drób i ryba to najlepsze białko chyba!
Sok warzywny, owocowy, kolorowy jest i zdrowy!
Kto je tłusto i obficie, ten sam sobie skraca życie!
Bób, fasola, groszek, soja – to potrawa będzie twoja.
Sosy lepsze są niż tłuszcze, niech się w tłuszczu nic nie pluszcze!
Zostaw smalec, dolej olej, niech na olej będzie kolej!
Dobra także jest oliwa, bo dla zdrowia sprawiedliwa!”

Rodzic przygotowuje gazetki promocyjne, kartki, kredki,nożyczki, klej. Wyjaśnia i przypomina, jak wygląda piramida zdrowia. Kreśli na kartce duży trójkąt, dzieli go na poziomy, zaznacza rysunkiem – symbolem (według pomysłu swojego lub dziecka), jakie produkty znajdują się na poszczególnych poziomach piramidy oraz gdzie znajduje się sen, picie wody, brak cukru i soli. Wyjaśnij dziecku, że otrzyma kartkę, na której narysuje piramidę, oraz dostanie gazetki (pokaz), z których będzie wycinać obrazki i naklejać na rysunek piramidy. Rodzic przypomina zasady posługiwania się nożyczkami, dbania o ład i porządek w czasie pracy i sprzątania po pracy. Dziecko rysuje, wycina i nakleja wycięte obrazki. Sprząta po zakończeniu pracy i prezentuję swoją pracę.

Źródło: Google

 

Zabawy rytmiczne przy muzyce: ,,Zimowe ćwiczenia”.

Źródło: Yutube

Zabawy logorytmiczne: ,,Pada śnieg” – dziecko powtarza słowa rymowanki i wykonuje proste ruchy.

Pada, pada, pada śnieg, /dziecko  naśladuje  palcami ruch padającego śniegu/
I wieje, wieje wiatr. /wyciąga ręce w górę, naśladuje drzewa poruszające się na wietrze/
Chociaż wkoło zima zła, /zatacza przed sobą rękami koła/
Idę sobie w świat. /rytmicznie maszeruje w miejscu/
Krok do przodu, /wykonuje krok do przodu/
Dwa do tyłu  /dwa kroki do tyłu/
Oraz w prawo skok. /skacze obunóż w prawą stronę/
I choć mrozik szczypie w uszy, /masuje rękami uszy/
Nie martwi mnie to. /klaszcze/.

Źródło: Zabawy logorytmiczne, zbiór własny.

PRACA Z KARTĄ PRACY:

KARTY PRACY nr 2, s. 48

Praca z KP2.48 – przeliczanie, kodowanie, rozwój logicznego myślenia i sprawności manualnej. Dziecko skreśla to, co jest niezdrowe. Przelicza skreślone elementy i rysuje tyle kresek, ile jest tych elementów. Następnie wycina jabłka ze s. 49 i uzupełnia nimi tabelę według kodu.

 

27.01.2022r. (czwartek)

„ Sport na zimę” – zabawa dydaktyczna, poznawanie różnych dyscyplin sportowych.

Rodzic prezentuje zdjęcia (obrazki) przedstawiające różne dyscypliny sportowe (wybór Rodzica). Dziecko z pomocą Rodzica podaje nazwy dyscyplin, określa wygląd sportowców oraz wymienia sprzęt sportowy potrzebny do uprawiania danej dziedziny. Dzieli wyrazy na sylaby, poszukuje głoski s, np.: snowboard, spacer, skoki, squash, saneczkarstwo, skeleton.

Źródło:przedszkolankowo.pl/

Zachęcamy do obejrzenia filmu edukacyjnego o sportach zimowych:)

 

Źródło:YouTube

„ Ubierz się ciepło”- zabawa słuchowa, ćwiczenie analizy słuchowej wyrazów.

Rodzic prezentuje ubrania: sweter, spodnie, skarpety, spódnicę, kalesony,sukienkę,chustkę, bokserki, czapkę, rękawiczki, szalik, koszulę i inne (według uznania Rodzica). Dziecko podaje ich nazwy, dzieli je na sylaby, wskazuje tylko te ubrania, w których nazwach słychać głoskę s, wskazuje miejsce tej głoski.

PRACA Z KARTĄ PRACY:

KARTY PRACY nr 2, s. 47

KARTA PRACY

Praca z KP2.47 – rozwijanie słuchu fonemowego, umiejętności dzielenia na sylaby, percepcji wzrokowej i logicznego myślenia. Dziecko koloruje te produkty, z których została zrobiona kanapka. Koloruje także tyle

kwadracików, ile sylab ma słowo kanapka. Następnie podaje nazwy przedstawionych warzyw i owoców, dzieli je na sylaby i łączy z odpowiednimi miskami te, które mają 2 i 3 sylaby.

 

26.01.2022r. (środa)

„Zdrowe odżywianie” – zabawa dydaktyczna w oparciu o tekst J. Brzechwy „Wrona i ser”. Poznanie głoski s, czytanie globalne wyrazu ser.

Rodzic czyta dziecku tekst lub odtwarza nagranie, omawia go z dzieckiem.

Pytania do wiersza:

– Nad czym zastanawiały się zwierzęta?

– Jakie zwierzęta rozmyślały nad problemem dziur w serze?

– Jakie zadanie miała wrona? Jak ostatecznie zakończyło się badanie wrony?

 

„Wrona i ser”
Jan Brzechwa

– Niech mi każdy powie szczerze,
Skąd się wzięły dziury w serze?
Indyk odrzekł: – Ja właściwie
Sam się temu bardzo dziwię.

Kogut zapiał z galanterią:
– Kto by też brał ser na serio?
Owca stała zadumana:
– Pójdę, spytam się barana.

Koń odezwał się najprościej:
– Moja rzecz to dziury w moście!
Pies obwąchał ser dokładnie:
– Czuję kota: on tu kradnie!
Kot udając, że nie słyszy,
Miauknął: – Dziury robią myszy.
Przyleciała wreszcie wrona:
– Sprawa będzie wyjaśniona,
Próbę dziur natychmiast zrobię,
Bo mam świetne czucie w dziobie.
Bada dziury jak należy,
Każdą dziurę w serze mierzy,
Każdą zgłębia i przebiera –
A gdzie ser jest? Nie ma sera!
Indyk zsiniał, owca zbladła:
– Gwałtu! Wrona ser nam zjadła!
Na to wrona na nich z góry:
– Wam chodziło wszak o dziury.
Wprawdzie ser zużyłam cały,
Ale dziury pozostały!
Bo gdy badam, nic nie gadam,
I co trzeba zjeść, to zjadam.
Trudno. Nikt dziś nie docenia
Prawdziwego poświęcenia!
Po czym wrona, jak to ona,
Poszła sobie obrażona.

 

Źródło: YouTube

  • Rodzic prezentuje różne rodzaje sera (żółty, biały, pleśniowy, z mleka krowiego, owczego,koziego), dziecko podaje nazwy, próbuje, ustala, który ser bardziej mu smakuje i dlaczego oraz skąd się bierze ser.

  • Przeanalizuj z dzieckiem wyraz ser: dziecko dzieli wyraz na sylaby, wyróżnia pierwszą, ostatnią i środkową głoskę.

  • Rodzic prezentuje wyraz ser, dziecko podaje, które zna litery i na którym miejscu się one znajdują w wyrazie. Następnie ocenia, czy w wyrazie podanym przez Rodzica (np. sok, ser, sałata,seler, słonecznik, soczewica, serwatka, serdelki, sernik, sorbet, sezam, konserwa, deser, ananas, kokos, fasola, kluski, masło, truskawka, smakołyki) występuje głoska s, na którym miejscu. Dzieli te wyrazy na sylaby, podaje liczbę sylab oraz określa, na ile zdrowy jest dany produkt lub potrawa. Dziecko rozpoznaje wyrazy, w których ukrył się wyraz ser, np. serdelki, konserwa, serwatka, sernik, deser.

s S

ser

Źródło: Google

„Pudło pełne zdrowia” – zabawa sensoryczna.

Rodzic przygotowuje pudełko, w którym umieszcza akcesoria do uprawiania sportu oraz produkty spożywcze (owoce, warzywa, butelkę z wodą, karton z mlekiem itp.). Dzieci losują przedmioty i za pomocą dotyku próbują odgadnąć, co wzięły do ręki.

PRACA Z KARTĄ PRACY:

KARTY PRACY nr 2, s. 45

ZESZYT GRAFOMOTORYCZNY s. 40

„S – ser” – ćwiczenie słuchu fonemowego, percepcji wzrokowej i grafomotoryki. Dziecko doprowadza chłopca do domu drogą z obrazkami, których nazwy zaczynają się głoską s.

Praca z ZG40 – kodowanie, przeliczanie, doskonalenie umiejętności grafomotorycznych. Dziecko koloruje według kodu, rysuje piramidę po śladzie, otacza pętlami 6 ulubionych produktów, rysuje szlaczek po śladzie.

 

25.01.2022r. (wtorek)

Hurtownia z ubraniami” – zabawa dydaktyczna.

Podczas dzisiejszej zabawy wcielisz się w rolę sprzedawcy, który pracuje w hurtowni z ubraniami. Udanej zabawy:) Powodzenia!

Rodzicu przygotuj różne części odzieży – obrazki lub ubrania (czapka, 2 kurtki, 3pary spodni, 4 swetry, 5 bluzek, 6 sukienek); 6 koszyków (lub pudełek kartonowych); kartoniki z cyframi od 1 do 6; listę zamówień.

Lista zamówień

1 zamówienie: 1 czapka

2 zamówienie: 2 kurtki

3 zamówienie: 3 pary spodni

4 zamówienie: 4 swetry

5 zamówienie: 5 bluzek

6 zamówienie: 6 sukienek

Rodzicu zaproponuj dziecku zabawę w hurtownię z ubraniami. Na początku wspólnej zabawy zapytaj dziecko czy wie, co to jest hurtownia? Kto w niej pracuje? Czym się zajmują ludzie, którzy tam pracują?

Następnie poproś dziecko, aby pomogło Ci w zrealizowaniu wszystkich zamówień, które wpłynęły do hurtowni. Rodzic stawia przed dzieckiem koszyki – pudełka, rozkłada kartoniki z cyframi od 1 do 6. Wyjaśnij dziecku, że cyfry oznaczają numer zamówienia, które jest realizowane.

Odczytaj dziecku pierwsze zamówienie: Do pierwszego koszyka włóż jedną czapkę. Zapytaj dziecko, ile produktów jest w koszyku? Dziecko liczy i udziela odpowiedzi. Poproś dziecko, aby wybrało z rozsypanych kartoników odpowiednią cyfrę i położyło ją przy koszyku. Rodzic sprawdza czy dziecko wybrało odpowiedni kartonik z cyfrą. Potem czyta kolejne zamówienie: dziecko umieszcza w drugim koszyku dwie kurtki. Przelicza produkty, wybiera kartonik z cyfrą 2 i kładzie ją obok drugiego kosza.
I tak kolejno z trzecim, czwartym i piątym zamówieniem. Za każdym razem Rodzic sprawdza czy dziecko wybrało odpowiedni kartonik z cyfrą. Na koniec stawia szósty koszyk odczytuje ostatnie zamówienie. Dziecko wkłada do koszyka sześć sukienek. Rodzic pyta dziecko, ile teraz jest produktów w koszyku? Następnie pokazuje kartonik z cyfrą 6 i umieszcza ją obok koszyka z zakupami. Rodzic zadaje dziecku pytanie: W którym koszyku jest najmniej produktów? A w którym najwięcej? Ile było wszystkich zamówień?

Brawo! Udało nam się zrealizować wszystkie zamówienia. Zaproś dziecko do drugiej zabawy ” Kostka sześć kropek ma”.

 Rodzic rozkłada zdjęcia (obrazki) różnych części garderoby. Rodzic recytuje wierszyk i rzuca kostką do gry. Zadaniem dziecka jest policzenie oczek na kostce i wybranie tyle obrazków, ile pokazuje liczba oczek na kostce.

Rzucam kostką, liczę oczka.
Jak się cieszę, że aż tyle!
Policz oczka na tej kostce.
Zajmie ci to tylko chwilę.

Pokaz mody dla aktywnych” – zabawa dydaktyczna z elementem dramy.

Rodzic przygotowuje różne części odzieży sportowej (koszulki, spodenki, dresy, czapki itd.) i akcesoria sportowe (gogle, kaski, okulary przeciwsłoneczne, kijki itd. – według uznania). Rodzic wyjaśnia, że ubrania sportowe, tak jak buty sportowe, wykonane są z różnych specjalnych materiałów, które muszą chronić przed wiatrem,deszczem, śniegiem, spoceniem się i przeziębieniem. Ubrania te nazywają się odzieżą termoaktywną. Dziecko wspólnie z rodzicem ogląda metki i próbuje odczytać umieszczone tam symbole. Następnie Rodzic organizuje pokaz mody dla aktywnych – dziecko przebiera się i prezentuje swoje przebranie.

 

PRACA Z KARTĄ PRACY:

KARTY PRACY nr 2, s. 46- Dziecko łączy liniami cyfrę 6 z tymi kostkami domina, na których jest łącznie 6 oczek. Następnie rysuje czerwoną kropkę pod szóstym dzieckiem z lewej strony, a niebieską – pod szóstym dzieckiem z prawej strony.

24.01.2022r. (poniedziałek)

„Zimowe igrzyska olimpijskie” –  rozmowa na temat prezentacji.

Zapraszamy do obejrzenia prezentacji o sportach zimowych.

Źródło: YouTube

Rozmowa na temat prezentacji:

  • Co to jest olimpiada?
  • Jak często się odbywa?
  • Jakie znasz olimpiady?

 

SYMBOLE OLIMPIJSKIE Rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie symboli olimpijskich.

Flaga Olimpijska – jej wymiary to: trzy metry długości i dwa metry szerokości. Okręgi w rzeczywistości symbolizują pięć kontynentów: AFRYKA – czarny, AMERYKA- czerwony, EUROPA- niebieski, AUSTRALIA – zielony,  AZJA – żółty. Koła są splecione ze sobą w dwóch szeregach (od lewej do prawej): niebieski, czarny i czerwony na górze, żółty i zielony na dole.

 

Znicz Olimpijski – znicz, który jest zapalany w dzień rozpoczęcia igrzysk olimpijskich. Znicz zapala ostatni uczestnik (czasami może to być grupa osób) sztafety biegnącej z ogniem olimpijskim zapalonym tradycyjnie w Olimpii od promieni słonecznych. Znicz pozostaje zapalony aż do końca igrzysk olimpijskich.

 

Ślubowanie olimpijskie – jest składane przez jednego z zawodników oraz jednego z sędziów podczas ceremonii otwarcia igrzysk olimpijskich. Sportowiec i sędzia, reprezentujący kraj organizujący igrzyska, trzyma róg flagi olimpijskiej i składa przysięgę. Sędzia, z kraju goszczącego igrzyska, także składa przysięgę.

 

  

Inne symbole – Współcześnie przy okazji igrzysk powstaje oficjalna piosenka olimpijska. Promocji igrzysk służy też przygotowania oficjalnych maskotek igrzysk. Do każdych igrzysk jest również układane specjalne hasło odzwierciedlające ideę olimpijską.

„Maskotki olimpijskie” – ćwiczenie spostrzegawczości.

Źródło: Facebook

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające maskotki olimpijskie. Dziecko losuje wybrany obrazek, podaje nazwę zwierzęcia oraz cechy charakteryzujące dane zwierzę, np.: 

jamnik – cechy nieodzowne u sportowców: odporność, wytrwałość, upór i zwinność;
bóbr – wzór cierpliwości i pracowitości;
niedźwiadek – wdzięk, gościnność i ciekawość świata;
orzeł – nieustępliwość, waleczność, pewność siebie i odwaga;
ryba – łagodność, czystość;
wilk – odwaga i siła;
zając – szybkość, bystrość;
lampart – szybkość, zwinność, skoczność, siła i wytrzymałość;
tygrys – odwaga, siła i waleczność.

 

Źródło: YouTube

PRACA Z KARTĄ PRACY:

KARTY PRACY nr 2, s. 44 rozwijanie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i sprawności manualnej. Dziecko przygląda się zdjęciom. Nalepia krzyżyki obok tych elementów, które nie pasują do fotografii. Następnie rysuje szlaczek po śladzie bez odrywania ręki.

Poniżej upoważnienie do jednorazowego odbioru dziecka z przedszkola

upoważnienie